Bůh dává dech života. Vy dáváte dech života druhým přes váš úsměv, přes váš soucit, přes vaši péči, přes vaši laskavost.

-Yogi Bhajan-

V Kundalini józe pracujeme kromě různých dechových technik se zádrží dechu. Není-li určeno jinak, dech se zadržuje společně se zataženým kořenovým zámkem – muhlabandem – po nádechu.

Správně provedená zádrž dechu znamená, že uvolníme svaly bránice, žeber a břicha, které jsou při dýchání neustále v pohybu.

Zadržování dechu se může zdát neintuitivní, pokud jde o vnesení větší životní síly do našeho těla, ale ve skutečnosti nás pozastavení dechu přivede do stavu většího proudění.

Při zádrži dechu po nádechu se zhluboka nadechneme, uvolníme ramena, krk a obličej, bradu zasuneme blíže ke krční jamce a pozornost přesuneme na klíční kosti a horní žebra, přičemž horní žebra lehce zvedneme. Zůstáváme v klidu a nehybný. Pokud pociťujete potřebu vydechnout, ještě trochu nadechněte.

Při zádrži dechu po výdechu, začneme tím, že zcela vydechneme. Vtáhneme pupek dozadu směrem k páteři. Zvedneme spodní část hrudníku a bránice. Neohýbáme záda ani žebra. Zasuneme bradu do krční jamky. Zklidníme se. Pokud cítíte, že se potřebujete nadechnout, vědomě ještě trošku vydechněte.

Zádrže dechu mají pro nás mnoho přínosů. Postupně se regeneruje náš nervový systém. Umožňují integraci tělesných soustav a metabolických aktivit. Zádrž dechu po nádechu může způsobit dočasné zvýšení krevního tlaku a působí na sympatický nervový systém. Zádrž dechu po výdechu snižuje krevní tlak, zpomaluje krevní oběh a působí na parasympatický nervový systém. Zádrž dechu nám pomáhá uvědomit si svůj střed, řídit naše emoce a je dobrým tréninkem na situace, kdy je třeba si zachovat klid.

K dalším přínosům patří prokrvení mozku a srdce, umožňuje větší přísun kyslíku do plic, snižuje naši potřebu po těžkých, zpracovaných potravinách, které naše tělo zbytečně zatěžují, zlepšuje dlouhověkost, snižuje zánětlivé procesy v těle, zvyšuje kapacitu plic, posiluje bránici, chráni nervové buňky, redukuje stres a úzkost.

Při zádrži dechu dochází k vnitřnímu zklidnění. K tichu. Je to stav hlubokého klidu – šunja, ve kterém má tělo možnost hlubšího poznání a samoléčení. Ve stavu šunje proudí energie Kundalini.

„Šunja znamená nula, nic. Ve chvíli, kdy se stanete ničím, ve vás všechny síly zvítězí. Ve stavu šunja se stáváte ničím, všechno zredukujete na nic: Já nejsem nic. Všechno je nic. Neexistuje nic, co by bylo ničím. V okamžiku, kdy docílíte tohoto stavu, začnete vše vyzařovat.” -Yogi Bhajan-

Mozek dá impuls k nadechnutí, když hladina kysličníku uhličitého (CO2) v krvi příliš stoupne. Mozek nereaguje na ztrátu nebo příjem kyslíku. Signálem je kysličník uhličitý. Před zádrží dechu je proto nutné provést několik úplných výdechů.

Pokud byste cítili závratě nebo dezorientaci, přestaňte zadržovat dech. Práce se zádrží dechu je dlouhodobý proces, který vyžaduje trpělivost a odhodlání.

Během praktikování zádrže dechu si postupně vytváříte klidný vnitřní bod a můžete sledovat postupné změny těla i mysli.

Pro Liliovník sestavila a přeložila Martina Letavajová, skvělá lektorka kundalini jógy.

Zdroj:

BHAJAN YOGI, Ph.D.: The Aquarian Teacher KRI, 1. stupeň Instruktor Textová učebnice

https://www.3ho.org/practice-open/suspending-the-breath/